جلو گیری از اشاعه ی بیماریهای عفونی در محل کار

چاپ مقاله

جلو گیری از اشاعه ی بیماریهای عفونی در محل کار

بادرنظر داشتن فعالیت سلامت محور داروسازی آفاشیمی و نیاز جامعه پزشکی به داروی باکیفیت جهت درمان بیماران و کاهش آلام آنها،ما در داروسازی آفاشیمی با وجود پاندمی کرونا ویروس به تولید همت گماشتیم البته با تدوین شیوه نامه های کامل در این زمینه و پیاده سازی قوانین جدید در راستای کاهش صدمات جبران ناپذیر این ویروس مرگبار.از این تمهیدات می توانیم به موارد ذیل اشاره نماییم:

  1. تغییر در چیدمان سالن غذاخوری و برنامه ریزی مدون برای حضور پرسنل در این مکان
  2. به حداقل رساندن تجمع افراد و استفاده از جلسات آنلاین و غیر حضوری
  3. توزیع ماسک و محلول ضدعفونی کننده دست در بین پرسنل بصورت مداوم
  4. کنترل دمای بدن بصورت روزانه و جلوگیری از ورود افراد مشکوک به داخل شرکت
  5. ضدعفونی مرتب و منظم محوطه های تولید و اداری
  6. …..

همانطور که می دانید عوامل شغلی آسیب رسان در محل کار شامل تمامی مواردی می شود که باعث بیماریهای جسمی وروانی برای افراد شاغل می شود.بنابراین علاوه بر عوامل شیمیایی و فیزیکی و روانی محیط کار عوامل بیولوژی‍‍ک محل کار نیزجزء آسیبهای شغلی دسته بندی می شوند.بخصوص تا قبل از‍ پا ندمی کوید ۱۹ این گونه عوامل اسیب رسان کمتر جزء بیماریهای شغلی دسته بندی می شدند مگر در مورد کارکنان مراکز بهداشتی درمانی .
کرونا ویروسها یک خانواده بزرگ از ویروسها هستند که طیف وسیعی از بیماریها ،از سرماخوردگی گرفته تا سارس و مرس را شامل می شود.بر اساس تحقیقات انتقال این ویروس از فرد به فرد از طریق قطرات تنفسی آلوده به ویروس صورت می گیرد.
-قطرات آلوده تنفسی از فرد بیمار به دنبال عطسه وسرفه و تماس نزدیک با فرد آلوده انتقال می یابد.
-ویا به دنبال تماس دست با سطوح آلوده به قطرات تنفسی حاوی ویروس و سپس تماس دست آلوده با بینی ، دهان وچشم به افراد دیگر انتقال می یابد.
بنابر اطلاعات بالا وبا توجه به شیوع بالا و سرایت بسیار سریع این بیماری از فردی به فرد دیگر سازمانهای بهداشتی سراسر دنیا ؛دستورالعملهای متعددی را برای محیط های کاری تدوین کرده اند؛ که خلاصه ای از موارد در خور در ذیل بیان شده است:

  1. اجتناب از تماس و جلوگیری از حضور افرادی که دارای علائم سرماخوردگی هستند ،در محیط کار
  2. آموزش و رعایت آداب بهداشتی مربوط به عطسه وسرفه
  3. شستشوی مکرر دستها با آب و صابون در طول روز
  4. شستشوی دستها پس از استفاده از سرویسهای بهداشتی
  5. شستشوی دستها قبل از خوردن غذا
  6. بازگشت بیماران پس از بهبود باید بر اساس دستورالعملهای خاص بهداشتی مصوب وزارت بهداشت وبه دنبال بررسیهای لازم از نظر سپری شدن دوره کمون وبه پایان رسیدن زمان بیماریزایی (که از ۷ تا ۲۰ روز دردستورالعملهای مختلف متفاوت است) صورت پذیرد.
  7. همکارانی که به مناطق با شیوع بالای بیماری سفر می کنند، باید پس از بازگشت اقدام به خود قرنطینه سازی کنند.به این معنا که باید از هرکاری که باعث سرایت بیماری به دیگران شود اجتناب کنند.نظیر؛گردهمایی های اجتماعی، رستوران و…

در ضمن چنانچه فرد مذکوردر مراکز درمانی یا آسایشگاههای سالمندان یا مهدکودک ها شاغل است باید تا دو هفته از حضور در محل کار اجتناب ورزد.
به طور کلی برای جلوگیری از شیوع بیماریهای عفونی در محل کار یکی از موثر ترین روشها واکسیناسیون پرسنل است که متاسفانه در مورد ویروس کرونا هنوز ممکن نیست.

  • وسایل حفاظت فردی بخصوص ماسک،گان،دستکش وشیلد می باشند که به فراخور نوع فعالیت ومحل کار برای افراد تعریف می شوند.بنابراین برای محیط های کاری کم خطر تر استفاده از ماسکهای جراحی معمولی ورعایت فاصله اجتماعی مناسب(۱٫۵ تا ۲ متر)کفایت می کند.و استفاده از ماسک در محیطهای بسته،مانند سرویسهای ایاب و ذهاب،رختکن ها ،اتاقهای عمومی و سالنهای تولید ضروری می باشد.
  • تمیز نگه داشتن سطوح و ضدعفونی مکرر آنها ریسک تماس با سطوح آلوده و انتقال بیماری را کاهش می دهد.
  • برقراری تهویه مناسب در محیطهای بسته جهت قطع زنجیره انتقال ،بسیار ضروری است .

در محلهایی که فاقد سیستم تهویه کارآمد هستند با بازکردن پنجره ها به تهویه هوا کمک کنید.
در پایان یادآوری این نکته ضروری است که مهمترین کار برای پیشگیری از شیوع بیماری ، قطع زنجیره انتقال است و با توجه به آنکه خیلی از موارد سرایت بیماری ،از طریق ناقلین بدون علامت به افراد سالم صورت می گیرد؛ باید به صورت پیش فرض هر فردی را ناقل و هرسطحی را آلوده دانست و از شستشو وضد عفونی مکرر دستها ،استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی ایمن تا پایان قطعی پاندمی کوید ۱۹ فرو گذار نکرد.

  • تاریخ انتشار : 2020/03/4
  • نظرات : بدون نظر
  •   اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :